تحلیلی برآزادی در فلسفه ی ایدئالیستی فیشته
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده نسرین اسدیان
- استاد راهنما علی کرباسی زاده اصفهانی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
حوزه ی اخلاق یا عمل به میان می آید . این امر که انسان آزاد و اخلاقی چگونه در قلمرو طبیعت عمل خ واهد کرد و حال آنکه طبیعت قلمرو ضرورت علی و معلولی می باشد مسئله ایست که با توجه به دوپاره گی فلسفه ی نقادی کانت در دو حوزه ی عمل و نظر با مشکل مواجه می شود. با وجود تلاش وی در ارائه ی نظامی جامع و مستحکم، این نظام هم با نقائص و مشکلاتی دست به گریبان است . 1762 ) فیلسوف برجسته ی آلمانی باتلقی خاص خود از ایدئالیسم به سراغ فلسفه ی کانت - یوهان گتلیب فیشته ( 1814 رفته و معتقد است فلسفه ی نقادی اگر در مسیر صحیح خود قرار بگیرد به راهی جز ایدئالیسم محض منتهی نخواهد شد . « من » به اعتقاد فی شته نه تنها صورت آگاهی بلکه محتوای آن نیز چیزی جدای از فعالیت و تلاش ناخودآگاه و بیکران « جز- من » نیست. این فعالیت است که زمینه ی نهایی آگاهی را فراهم می آورد . اما این آگاهی پ دید نمی آید مگر آنکه است تا به خود تحقق « من » به اعتقاد وی وسیله و عرصه ای برای « جز- من » . قرار بگیرد « من » یا طبیع ت رویارویی محض یا استعلایی را باید همچون فعالیتی « من » بخشد و به اهداف اش برسد . طبیعت میدانی است برای عمل . پس نامحدود انگاشت که در جهت آگاهی به آزادی خویش، از راه واقعیت بخشیدن به ذات اخلاقی خود، می کوشد و فرانهادن را باید وسیله ای ضروری برای دست یابی به این هدف دانست. « جز- من » از این رو اهداف پرداختن به این رساله عبارتند از : - بیان پیشینه و زمینه ی تفکر ایدئالیستی فیشته - بررسی مولفه های اساسی ایدئالیسم فیشته - بررسی جایگاه بحث از آزادی در اندیشه ی ایدئالیستی فیشته به منظور دست یافتن به این اهداف، پرسشهای ذیل برای نگارنده مطرح هستند: - مواجهه ی فیشته با منتقدان و پیروان فلسفه ی انتقادی کانت به چه صورت است؟ - اهداف و مولفه های اساسی ایدئالیسم فیشته کدامند؟ - آزادی و اراده ی آزاد در اندیشه ی ایدئالیستی فیشته از چه جایگاهی برخوردار است؟
منابع مشابه
فیشته در مواجهه با فلسفه نقادی کانت
فلسفه در طول تاریخ تحولات بسیاری کرده است. از آن جمله انقلاب کپرنیکی کانت بود که تغییر کلی نوع نگاه به فلسفه انجامید و مرحله ای جدید در فلسفه را درپی داشت. فلاسفه پس از کانت هر یک به نوعی با این دیدگاه در تعامل بودند، اگرچه کانت مدعی بود که نظامی کاملاً نقادانه ایجاد کرده است، اما ظاهراً پایبندی به روش انتقادی مورد نظر او حتی در نظام خودش هم کاملاً ممکن نشده بود. سعی در اصلاح نظام کانتی برای پاسخ ...
متن کاملبررسی تحلیلی مسأله شهود عقلی در کانت و فیشته
یوهان گوتلیب فیشته مدعی بود تنها کسی است که روح فلسفه کانت را دریافته و به آن وفادار است. با این حال در برخی از اساسیترین مسائل، موضع او، در ظاهر، مخالف با کانت به نظر میرسید؛ به همین دلیل با نقدهای جدی مواجه شد. از جمله، امکان«شهود عقلی» برای انسان که کانت آن را انکار میکند اما فیشته بنیاد آگاهی میداند و تصریح میکند که بدون شهود عقلی امکان حصول آگاهی برای انسان منتفی است. فیشته از یک سو ا...
متن کاملجایگاه متافیزیک در فلسفه تحلیلی
هرگونه تلاشی در جهت تعیین ویژگیهای اصلی یک مکتب فلسفی که باعث وحدت فکری اعضاء آن بشود، کاری بسیار سخت و دشوار است. فلسفۀ تحلیلی نیز، بهعنوان یکی از مکاتب مهم قرن بیستم، که در آن شاخههای مختلفی همچون رئالیسم منطقی، پوزیتیویسم منطقی و فلسفۀ زبان متعارف به فعالیت مشغولاند، از این قاعده مستثنی نیست. نگارنده کوشیده است در این مقاله با یافتن ویژگی اصلی و متمایزکنندۀ فلسفۀ تحلیلی، وحدت فلسفۀ تحلیل...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023